proppmätt!

Nu har jag ätit min första
passover meal!
Var faktiskt ritkigt gott, och de
hade gjort vegivariant så jag med kunde äta
Mycket snällt av dom, och jag blev verkligen mätt,
vilket inte brukar hända så ofta här hemma ;D haha.


Så nu har jag lärt mig att de firar
passover för att slavarna slog sig fria från egypterna
för massa år sen eller ngt sådant. Så judarna
ska tänka på sina förfäder, det e df de inte får äta
så mkt, för de ska tänka på hur de hade det när de var slavar,
och inte fick någon mat. jag är så allmän bildad! haha.
skulle ifs inte förvåna mig om jag har helt fel  ;D



Tillägg:
Anna skrev:
Pesach (passover) firas till minne av uttåget ur Egypten och är en av de viktigaste judiska högtiderna. Det hebreiska ordet pesach betyder "passera förbi" och på engelska brukar termen "passover" användas. Detta syftar på Andra Mosebok, där Gud meddelar Moses att han kommer döda den förstfödde sonen i varje egyptiskt hem, men passera förbi de dörrar som insmorts med blod från ett lammoffer. Genom blodmarkeringen kunde därmed de judiska gossebarnen överleva. /Wikipedia
då var jag ju inte helt fel ute då ;)

Kommentera här: