Kambodja -Phnom Penh

Bussen till Kambodja var den bästa vi haft hittills med utfällbara fotstöd och jätte mycket plats. Varför kan vi inte få sådana bussar när vi åker de långa bussturerna. Resan tog 6 timmar så vi anlände till huvudstaden på kvällen och åkte till vårt hotell. På bussen satt Natta skräddare och höll på med sin mobil när bussen plötsligt tvärnitar och Natta flyger fram utan att ta emot sig med huvudet rätt in i sättet framför. Såg galet kul ut,och som tur var var det ett mjukt säte, så ingen skada skedd!

Väl framme checkade vi in i det värsta hotellrummet hitills, ja ni ser ju själva på bilderna nedan.

Så det första vi gjorde dagen efter var att uppgradera oss till ett bättre rum. Sedan åkte vi till ett museum
om ännu ett tortyr fängelse som ägde rum på en gammal skola. Tydligen tvingade Pol Pot alla att flytta ut från huvudstaden under 1975 i 3 år och de fick lämna allt de hade kvar i staden. Alla jobbade som slavar ute på fält och de flesta dog av hunger och sjukdomar då det inte fanns någon hjälp att få. Staden var alltså en spökstad med några få människor kvar som jobbade på fabriker och detta fängelse som vi besökte. Han dödade nästan 3 miljoner människor denna karl, under 3 år!!! Han ville inte ha kvar läkare, doktorer och andra högt utbildade människor då det var ett hot mot honom själv tyckte han,så dom torterades till döds i detta fängelse. Det var 20  000 och när de fann detta hemliga tortyrfängelse så var det bara 7 överlevande. De dödae allt från småbarn till gammla människor.

dom tog bilder på alla de mördade

även barn mördades

tortyrredskap

Efter detta hemska ställe mötte vi upp amerikanerna och fick byta rum för tredje gången på hotellet och kvällen avslutades med en galen spontan utekväll. Vi körde lite svenskt ölspel på rummet först sedan visade en tjej som jobbade på hotellet oss ett bra uteställe.

Men det sjuka var när vi kom in där var det många unga asiatiska tjejer, och gammla (en såg ut att va 70år) europiska gubbar som var där och raggade, på en nattklubb lixom, Så otroligt hemskt!
Tjejen från hotellet berättade att hon var 28 år, och gift med en 54 årig karl från australien. och en annan tjej var ca 27 och tillsammans med en 45 åring rån tyskland.. Hon sa -"Ja, han är lite gammal, men han är snäll..."
Ja, det är väl det viktigaste kanske....

Andra dagen i huvudstaden åkte vi ut till en massgrav där samma karl vi skrev om tidigare mördade alla dessa människor. I vissa av gravarna fann dom ben från över 400 människor. De dödade småbarn genom att hålla dom i fötterna och dunka deras huvud in i ett stort träd. De dödade barnen för de tänkte att de kanske skulle vilja hämnas när de blev äldre att de mördade deras föräldrar. Så lika bra att utplåna alla, hellre döda en oskyldig än att missa en fiende hade dom tydligen sagt. Helt otroligt detta alltså, och vi hade inte ens hört om att detta hade inträffat förut.

vi var lite trötta dagen efter!

bläääääää, natta dog när hon såg detta

innan vi kom fram ville grbbarna stanna o skjuta, eftersom natta är emot vapen vägrade hon hålla i något

cooling ryan!

tuktuk!

Jurgen fick åka tuktuk också!

På vägen tillbaka till hostlet

liten apa!

Vi hade hyrt en tuktuk kille som körde runt oss hela dagen, och såhär glad var han för det!

Vi uppfann en ny lek, man fick poäng för varje munk man såg,och man var tvungen att
säga va munken gjorde. Typ: Munk på moped! Munk med paraply!!
Det sjukaste var när vi åt frukost så kollar Natta ut och så står det två munkar och
bara glor på oss med varsit paraply, så Natta skriker: 2 munkar med paraply.
Emma kollar ut och ser dom, och dom står bara där. Så vi börjar asskratta oh när
vi kollar ut igen så är dom borta. Vi funderar på om dom visste om våran lek och
ville ge Natta poäng bara...