Olkhonön i Bajkalsjön

Vi blev upphämtade vid lägenheten av en liten minibuss som skulle ta oss den 6 tinmmar långa resan till Olkhon och villken resa det blev sen! Som vi berättat tidigar kör ryssarna som idioter, och vår chafför var inget undantag!

Vad sägs som omköring vid kurvor, korsningar med heldragen linje? Eller idioten som skulle köra om oss på insdan så vi var tvugna att köra ut på fel sida av vägen. På dessa guppiga vägar springer det dessutom runt kor överallt som går lite hur de själva vill, men det gör ju inget tyckte våran chafför och körde med gasen i botten hela tiden.

Ska väl också berätta att han lyckadas få punka på bilen, men det ordna han upp ganska snart tackvare att han hade ett extra hjul med sig.Tänk dig att vi åker i en gammal minibuss som inte har några stötdämpare så vi flyger omkring och såklart är bussen full. Vägarna var inte alltid asfalterade och en gång trodde vi hela bilen skulle välta.
Dock var det bara vi som satt med säkerhetsbälte på oss, det var två småbarn som satt i föräldrarnas knä, ingen av dom hade bälte på sig! Vi var 15 pers totalt i den lilla minibussen.

Alla var såklart ryssar och ingen prata engelska, men de äldsta började dricka strax efter bussen började rulla.
Och då var det inte enbart ett glas vin utan starksprit direkt! Shot efter shot, tror de sänkte ca 3 stor flaskor
fort som tusan, och den tjockaste gubben blev dyngrak. Han pratade konstant i 6 timmar, var inget vanligt tonläge utan han satt o skrek fast hans vännner satt några cm ifrån honom. Etttag började han sjunga också.
De små pauserna vi hade kunde han inte ens gå rakt. Gissa om vi höll på att få panik på gubbjäkeln!!

Vi stannade på ett ställe, Emma tänkte gå på toa men ångrade sig så fort hon såg dom.
Det var bara ett hål i marken och det stank som jag vet inte vad. Och resultatet av att tjejer står o pissar
är såkalrt att det var kiss precis överallt!

Vi satt och skrek vissa ggr och var livrädda under bilturen, medans alla andra var hur lugna som helst. de skrattade till och med åt oss. Men även denna helvetes tur överlevde vi och när vi äntligen kom fram till Olkhon var det verkligen värt allting!

Denna plats var hur fin och underbar som helst. Stället vi bodde på¨hette Nikita homestead där all mat ingår och vårat rum var ett stort rum med två dubbelsängar, dusch och toalett (en riktigt toalett!!) Ön var helt fanastisk. Underbar natur, lugnt och frisk luft.
Vi bor som i en liten by av trähus som är otroligt mysigt. Detta ställe rekomenderar vi starkt! Åk dit dock under sommarmånaderna för annars blir det väldigt kallt och blåsigt där. Sedan vi kom hit har vi vandrat omkring och kollat på den underbara utsikten. Vi satte oss på en klippa vid havet och bara njöt!
Efter middagen gick vi tillbaka för att se på solnedgången och kvällen avslutades vid "hotellets" bar med en öl och en drink.

bussen vi åkte med

tagen från bilen

äklig gräshoppa

som sagt korna vandrade runt fritt

här står Natta o hänger vid ett break

söt liten vovve som sprang omkring

framme vid färgan som skulle ta oss till ön

vårt rum med öppen spis

huset vi bodde i

Emma vid den lilla byn

hostelet

Maten vi fick, fisken var till varje måltid förutom frukost. Tydligen en känd fisk på ön.

Dag 2:

Vi åkte för endast 660 rubel (165kr) med på en tur med "pansarbil" runt ön för att utforska lite mer. Denna gång kom vi i en grupp med bara turister så vi äntligen fick prata lite med folk, en var även svensk. Så vi åkte runt på ön på dom värsta vägrna ni kan tänka er, var som att åka karusell och balder på liseberg var inget emot denna åktur kan vi lova!
Vi fick se mssor av vackra ställen men vi får låta bilderna bevisa hur fint det var. Tyvärr kan det ju inte riktigt att fånga den vackra utsikten på bild men vi gjorde så gott vi kunde. Vi åkte runt från kl 10-17 och lunch blev en fisksoppa chaffören gjorde över öppen eld.

När vi väl kom tillbaka var vi totalt slut, det var riktigt branta backar vi fick vandra runt på och klättra på klippor, och man kunde ju inte direkt vila i bilen där man fick sitta och hålla i sig för att inte flyga runt som en vante.

Men vi beslöt oss iallafall för att bada, sagt som gjort, ett dopp i Bajkal sjön som är världens djupaste sjö på över 1000 km djup.
Var riktigt uppfriskande! På vägen tillbaka till hostlet mötte vi på Nadja o Nakita, ett ryskt par som vi delade buss
med hit från Irkurst. Dom var hur söta som helst. Så vi fick åka med deras fyrhjuling. Nikita fick köra och tog med upp till ett ställe med utsikt över hela stranden. Dom kan väldigt dålig engelska så när jag försökte förklara att vi kom från Sverige satt han och funderade jätte länge, till slut brister han ut med: Ibrahomvic! Såklart, då förstod vi varann igen.

Efter en dusch o lite mat träffade vi på massa med fler turister så det blev att ta några öl vid baren och snacka massa skit, Alla varså otroligt trevliga och va skönt att sitta där helt oordninggjorda och bara ta det lugnt.

Blev dock en väldigt sen kväll när vi satt med en från frankrike och en från tyskland och prata ända fram till kl 4.

Så det var två väldigt trötta brudar som gick upp vid 7.30 för attta bussen tillbaka till Irskuskt.

gruppen

detta är en religös lycko grej, så i la en slant där vi också.

Alla förutom Natta blev trötta efter middagen!

En galen och uttråkad tjur som sprang runt som en vilde

inte varje dag en tjur springer omkring på stranden

lite guppig biltur

härliga vägar!

Jurgen tog ett litet break.

Emma badar

Natta badar

och jurgen badar

växling av pengar

livemusik bjöds det på under kvällen också.

försöker döda flygfän som kommit in!

Tack för oss för denna gång. Nu ska vi snart åka transibiriska mot Mongoliet så kommer inte ha internet på ett bra tag igen. I Mongoliet ska vi ut på camp o bo med mongoler i deras tält, rida mm. :)

1 Anonym:

skriven

Ser ut att ha varit värt den skräckfyllda bilfärden!
Vackert landskap och fina byggnader. Lite god dricka med?