föräldrapenning

Nu har vi börjat kolla runt vad som ska fixas med försäkringskassan innan bebis kommer.
Jag har ju pluggat fram tills nu, men som tur är jobbade jag ju innan jag började plugga så
jag kan räkna på vad jag tjänade då. Vilket hjälper otroligt mycket för föräldrapenningen. 
Annars hade jag fått ut minimum och det vill man ju helst inte.
 
Efter att ha stått i kö i över en halvtimme till försäkrignskassan så fick jag i princip ingen hjälp allts. Det jag skulle fråga var om man kunde räkna med från Norge eftersom jag även har jobbat där. Fick ett litet luddigt svar men jag ska ändå skicka in papprerna därifrån, det kan ju inte skada iallafall. Så jag har varit i kontakt med min gamla arbetsgivare i Oslo som skulle skicka pappren till mig, jag har också kontaktat skatteverket i Norge för att även få papper ifrån dem. Dessutom har jag beställt moderskapsintyg. Det känns skönare att ha allt detta gjort så snart som möjligt så man slipper gå och oroa sig känner jag. Har ju även jobbat några månader i Sverige också innan jag började studera så får skicka in pappren härifrån med. Blir verkligen en hel drös med papper för dem att gå igenom, men förhoppningvis får de allt de behöver då. Krångligt ska det vara!
 
Jag vill även att vi ska ordna med faderskapintyg innan förlossning. Ifall något skulle hända med mig då så har A automatiskt vårdnad om man skriver på innan om jag förstod det rätt. Annars måste han ansöka och hålla på och det känns verkligen onödigt. Dessutom tycker jag även här att det kan vara skönt att ha det gjort innan bebis kommer så vi vet att han kan ta ut föräldraledigt och få de 10 första dagarna och allt det där. Så slipper man tänka på sånt när bebis väl är här. :) I Jönköping kan man inte ansöka om det förrän man är gravid i vecka 28, så i slutet av augusti får vi fixa med det helt enkelt. 
 
Hörde även någon som sa att de bara har inskolning på förksolan i januari och augusti nu. Det var dock inget vi hittade något om. Kanske är olika beroende på var man bor? Egentligen spelar det ju ingen roll då vi nog har tänkt att bebis ska få börja förskola i januari 2019 någongång. Man kunde ansöka max 9 månader innan start och minst 4 månader. Så där var det iallafall ingen stress än. Skönt! Får kolla upp vilka förskolor som ligger nära och gå dit och kika lite innan vi bestämmer oss var vi vill gå sen tänker jag. 
 
 
 

Kommentera här: