Gravidlista

1. Vilken vecka är du i nu?
v.31 (30+4)
2. När är du beräknad?
21 november 2017
3. När fick du reda på att du var gravid?
Den 13 mars, mensen var två dagar sen och jag gjorde testet mest för att lugna mig själv att jag inte var gravid. Jag var då i vecka 5.
4. När och hur berättade du för din partner att du var gravid?
Han visste inte ens att jag hade gjort ett test, och jag blev väldigt chockad när jag tyckte att det var två streck på stickan, så jag gjorde ett till och duschade under tiden. Men visst såg det ut som två streck på det också.. eller? Kan det vara gamla test? Gick ut till A och sa något i stil med: alltså, jag har gjort två gravidtest och det ser nästan ut som om det är två streck, kan du komma och kolla? Det slutade med att vi promenerde till Apotket och köpte ett till för att vara på den säkra sidan :) 
 
 
 

5. Hur gamla var du och din partner när du blev gravid och hur länge hade ni varit tillsammans?
Jag var 26 år och han var 28 år. Vi hade varit tillsammans i ungefär två och ett halvt år.
6. Mådde du mycket illa i början?
Inte så illa att jag spydde men mådde illa i stort sett hela tiden de första 13 veckorna. 
7. Är du känslig?
Ja det skulle jag säga, vissa dagar värre än andra. 
8. När kände du bebisens första sparkar?
A kände första gången den 20 juli, då var vi i vecka 23. Jag kände första gången den 3 juli i vecka 20. Det var iallafall första gången jag var säker på att jag kände henne :) Första gången vi såg sparkarna var i vecka 26.
9. Är du ofta orolig?
Egentligen inte, men självklart dyker det upp tankar och funderingar. Kommer jag bli en bra mamma? Tänk om jag inte klarar en förlossning? Vad gör vi om något händer bebbe? Men oftast känns det mesta bara positivt, antar att det beror lite på vad man har för dag.
10. Har du fått bristningar?
Jag fick bristnignar på brösten redan innan magen syntes. Nu har jag fått lite på höfter och lår också.
11. Hur många ultraljud har du gjort?
3 stycken, fick göra ett när jag var inne på förlossningen pga mycket sammandragningar. 
 
 

12. Vet du vad det blir för kön?
En flicka sa barnmorskan.
 
13. Hur vill du att förlossningen ska se ut?
Jag hoppas på att vi kan klara av så mycket som möligt hemma för att det inte ska kännas som om det tar för lång tid. Annars hoppas jag bara på att allt ska gå bra och att jag får föda vaginalt. 
14. Vilka är dina favoritkläder?
Ett par tights och liné. Inget som sitter åt. Tightsen köpte jag faktiskt för länge sedan, sådana som sitter lite hängit vid låren och de klår alla mammakläder!
15. Vad är du mest/minst sugen på att äta?
I början var jag sugen på surt, nu är det mest choklad, speicellt mars. I matväg vill ja helst ha husmankost och mycket kolhydrater.
16. Var graviditeten planerad?
Det var inte planerat då vi egentligen hade tänkt att vänta till A var klar med studierna. Men när vi fick reda på det var det ingen tvekan att vi skulle behålla och trots att vi blev lite chockade blev vi otroligt glada över beskedet. 
17. Har ni valt ut några namn?
Vi har fyra namn som vi väljer mellan, vi tänker att vi väntar tills hon kommer ut för att se vad hon ser ut som. Andranamnen är klara. HAde det varit en pojke hade vi haft allt klart från början då vi var överens om namnet.
18. Bästa köpet än så länge?
 Bästa kapet är ju iallafall vagnen som vi lyckades köpa så himla billigt. 
19 Har du gått några kurser?
Vi har gått amning och förlossningsförbredlser på sjukhuset. Sen har vi också varit på "att bli familj" och andningskurs på familjecentralen. jag kör dessutom "Magbubbel" en gång i veckan, (sex gånger totalt) där man också går igenom lite inför förlossningen innan man kör vattengympa.
20. Hur och när berättade du för vänner och familj?
Familjen fick veta först i vecka 11, min familj fick veta på påskafton och A:s familj påskdagen. De fick ett varsitt påskägg :) Några av vännerna här i Jönköping fick reda på det på Valborg, då var vi i vecka 13, eftersom vi även var tvugna att berätta att vi inte kunde följa med och vandra i Norge. Mina vänner hemma fick reda på det efter första ultraljudet och då var vi i vecka 14 och jag visade då bilden från ultraljduet :). Den 2 juni la vi ut denna bild på sociala medier, jag tror vi var i ungefär vecka 16 då.
 
Påskägget till våra päron.

Kommentera här: