Hur många stämmer?

Myter om hur man kan ta reda på om det är en tjej eller kille i magen är ju så roliga. Jag hittade en lista och kikar på hur många som egentligen stämmer :) 
 
1. Titta ner
Enklaste sättet är att bara ta en titt söderöver: Är magen låg väntar du en pojke, är magen hög blir det en tjej.
Svar: Magen är låg och bebis ligger just nu långt ned. Så om inte barnmorskan har fel om könet så stämmer inte denna myt. 

2. Räkna hjärtslag
Nästa gång barnmorskan lyssnar på din bebis hjärtslag så lyssna lite extra nog på vad hon säger. Har bebisen en hjärtfrekvens på 140+ slag per minut är det ett litet flickhjärta som slår. Är hjärtfrekvensen på under 140 slag per minut är det ett killhjärta.
Svar: Vi har ju inte ens fått höra hjärtslagen ännu. Antar att det blir nästa gång på familjecentralen. Så efter 1 augusti kan jag nog svara på om detta stämmer eller inte. 

3. Godisgris?
Har du fått ett omättligt sug efter surt och salt? Då väntar du en pojke. Om du istället bara måste ha glass var och varannan dag så blir det en flicka.
Svar: Det där har ju gått i omgångar, ett tag var jag sugen på surt, som jag i vanliga fall inte tycker om. Men jag har ju ätit en hel del glass också, kanske mest för att jag i vanliga fall älskar glass? Är även en ritkigt godisgris.. Så en av varje då kanske? haha. Isglass var en stor favorit när jag mådde så illa i början iallafall. 

4. Indiansk visdom
Enligt en legend om Maya-indianerna kunde de förutsäga könet på barnet genom moderns ålder. Jämför din ålder det år du blev gravid med årtalet då du blev gravid. Är båda jämna eller udda blir det en flicka, är en jämn och en udda blir det en pojke.
Svar: 26 år, 2017. Så nej, det blev fel här också, om man inte räknar med att jag hunnit fylla 27 innan bebisen kommer kanske? Isåfall stämmer det ju. 
 

5. Fet och finnig
Får du tillbaka din värsta tonårshy under graviditeten med finnar och fet hud? Då ruvar du på en flicka. Enligt myten så stjäl bebisflickan sin mammas skönhet?
Svar: Inte som jag har tänkt på, har väl kommit någon finne men inget direkt märkbart. Jag brukar bara få lite mer finnar vid mensen annars har jag inte haft besvär av fet hy innan heller. Hon kanske stjäl skönheten lite längre fram i graviditeten? Eller så är jag så himla vacker att det inte märks på mig att hon tar min skönhet..? Vi kan ju låtsas det iallafall. 

6. Bosatt över toastolen?
Led du av illamående hela första trimestern - eller kanske fortfarande? Då tyder det på att en liten tjej kommer att titta ut. Slapp du morgonillamående lär det bli en kille.
Svar: Jag mådde ju vädligt illa konstans under de 13 första veckorna. Jag åt åksjuketabletter för att klara av att jobba. Det var bara konstant illamående utan att behöva springa till toan för att kräkas. Så på ett sätt kan det ju stämma. 

7. Det hänger på benen
Har du tjocka och svullna ben så blir det en pojke. Har du istället tunna och smala ben så blir det en flicka.
Svar: Alltså, hela jag är ju större men jag skulle nog inte säga att benen svullnat så värst mycket utan det sitter nog överallt. Dock skulle jag inte heller kalla mina ben för tunna och smala, hahaha.  Jag sitter ju skönt om man säger så... 

8. Kolla sängläget
Om du tycker det är skönast att ligga på vänster sida väntar du en pojke, föredrar du höger sida blir det en flicka.
Svar: I vanliga fall brukar jag sova på rygg. Men nu sover jag på höger sida, eller somnar iallafall liggandes på höger sida. Om det beror på att jag inte ser TV:n annars, eller om det beror på att vi väntar en tjej låter jag vara osagt. 
 
9. Rund eller spetsig mage
Har du en rund mage blir det en tjej, är den mer spetsig så blir det en pojke.
Svar: Min mage började synas tidigt och den har varit rund sen det började synas. Jag som trodde jag väntade en pojke, och A trodde flicka. Jag skulle ju alltså bara ha kollat på formen på magen! 
 
 
Listan tagen här ifrån. 

Kommentera här: