Shanghai

Shanghai påminner väldigt mycket om New York.
Därför har det blivit våran favoritstad hitils på resan. När vi åkte taxi från tågstationen till hostlet
satt vi och kollade ut genom fönstret på alla skyskrapor, precis som man gjorde första gången
man kom in till New York.

Vi har varit här i 3 dagar och hunnit med de mesta. Sevärdigheter så som "Kapsylöppnaren",
Oriental Pearl radio and tv tower, Jinmao tower, The bund, shoppinggatan Nanjin akvariumet, marknader
och såklart så hann vi med att testa på utelivet här också.

en ål på 180 cm!

konstiga små djur

på färgan, sjukt varmt!

Jurgen tyckte om storstaden!

blev en liten kaffe för att avsluta sista kvällen i shanghai.

sista natten i Xian

Här kommer lite bilder från våran utgång i Xian i fredags med ett gäng tyskar vi träffade på hostlet.
Var en galet rolig kväll och vi höll nästan på att missa tåget till shanghai dagen efter tackvare Emmas lilla försvinnande sådär på morgonkvisten. Men ingen fara skedd, vi kom fram till Shanghai utan problem!
Så är det någon som ska ut i Xian rekomenderer vi starkt nattklubben Fantasy.
livemusik på den första baren vi var på.

Tysken drog en "kines-pose"

glada tjejer

glada tyskar också!

En liten kisse kom o la sig i Nattas knä o myste på ena baren.
Var jätte sorligt att tafarväl av den och gå vidare!!

se så söt den lillaplutten är!

på fantasy

Xian

Börjar med att lägga ut lite bilder från igår kväll:

Middag på hostlet

kl 9 blev vi upphämtade av en minibuss som skulle ta oss på en tur till terracotta armén och hot spring. Efter mycket väntan kom vi äntligen iväg. Tack och lov hade bilen aircondition för det var minst 40 grader varmt ute i. Allt kändes väldigt oorganiserat för alla i bussen skulle se olika saker men de hade ingen aning om vem som skulle se vad och vi fick hoppa runt i olika minibussar hela tiden. Det blev ju inte bättre av att vår kinesiska guide pratade dålig engelska och sa "excuse me" hela tiden!

Efter en äcklig kinesisk lunch som vi även måste betala för (fast vi inte trott det!?) var vi äntligen framme vid armén.

Terracotta armén byggdes för 2000 år sedan för att symbolisera armén som beskyddade den dåvarande kejsaren. De fanns även för att senare beskydda kejsarens grav. Armén bestod av 8000 soldater. De som byggde soldaterna var tvugna att göra ett bra jobb för annars straffades de med döden. Minst 8000 männsikor dog på grund av det.

Emma agerar terracotta soldat

Även Nathalie

Vi besökte ett museum där de visade hur soldaterna tillverkades

Kan man bli annat en glad när man ser den här gubben?

Vi fick gå 20 min i den stekheta solen för att komma till armén

Skyddande taket de byggt över soldaterna

Jurgen trivdes bra

Glassätning för att svalka ner oss

Hotspring var ett mysigt litet område för de högre uppsatta i kejsardömmet.  Lady yang var en känd kontribut(flickvän) till en kejsare som bland annat fått ett tempel byggt till sig där. Det är en riktigt fin kärleks saga som är väldigt känd i Kina. Det fanns även en liten damm där som det simmade runt en massa guldfiskar i. Vi hade förstått vårt hostel fel för vi trodde man kunde bada där så vi hade satt på oss badkläder. Det visade sedan att man bara fick tvätta ansiktet i varmt vatten som rann ifrån en fontän som det tydligen fanns jätte bra mineraler i. Vi som så gärna ville bada..

Lady yangs tempel

guldfiskarna

Modernt badkar?

Lady Yang. Alla tyckte hon var vacker för att hon hade kurvor

Vi var helt förstörda när dagen var över pga värmen. Det rann verkligen svett om oss när vi gick runt så det var riktigt skönt att komma tillbaka till aircondionen på hostlet.

Xian är en stad med ca 8 milj invånare som ligger söder om Peking. Centrum är uppbyggt med en stenmur runtom. Muren symboliserar hur man trodde att jorden såg ut förr i tiden: Fyrkantig och platt.

muren som gårrunt staden

Nu har vi käkat middag på hostlet och ska snart upp för en välbehövlig dusch. Fredags kvällen ska spenderas med lite drinkar tänkte vi!

tågresan

Vi skulle alltså ta oss från Peking till Xian, en tågresa som tog 14 timmar. Det var helt överbefolkt på vagnarna och inte ens alla hade sittplats.
Vi fick inte sitta brevid varann och såklart var det bara kineser. Emma hamnade vid samma bord som två små monster! Dom skrek och härjade hela tiden
och mor eller farföräldrarna skrek typ lika mycket plus att dom slog barnen,

Det var helt sjukt och dessa fyra personer delade på tvåsäten.
Natta hamna brevid ett gäng som ville prata med henne hela tiden, på kinesiska. och till slut blev det värsta folksamlingen runt oss. Kändes som vi var djur på ett zoo
och alla stod bara o glodde på oss och typ skrattade eftersom dom Natta satt med försökte prata och antagligen var väldigt roliga.
Vi har aldrig kännt oss så uttittade i hela vårat liv. och det slutade aldrig heller.

Tillslut kom det en kines som kunde engelska och hjälpte till att översätta
och tydligen var alla väldigt trevliga och sa att vi var vackra, undrade vart vi kom ifrån, om vi hade ordnat med hotell när vi kom fram och att vi var så modiga
att vi reste själva två små tjejer. För små var vi tydligen, ingen accepterade att vi jobba utan vi måste vara studenter.

Helt plötsligt börjar alla peka och vill att vi ska vända oss om, vi vänder oss om o fattar först inte var det är vi ska kolla på, sen ser vi att der sitter
3 vita killar några säten bort och alla bara åååhhh reser ni tillsammans. Den ena killen kollar helt chockad upp med bästa minen ever.
Bara för att vi inte är kineser betyder det inte att vi känner varann men det fattade uppenbarligen inte dom.

Natta hamnde brevid en söt liten tjej som satt o kollade på hennes hår väldigt länge, tillslut vågade hon fråga om hon kunde göra en likadan frisyr på henne.
Såklart gjorde hon det, och då blev det kalabalik i tåget. Tror alla på hela vår vagn stod upp och kollade och fotade medans hon gjorde inbakadfläta på den lilla tjejen.
Tydligen tyckte alla att det var jätte kul och Natta fick agera lektant en bra stund efteråt. Tjejen skulle lära henne kinesiska, ville spela angry birds på nattas telefon
och lekstunden avslutades med sten sax eller påse.

Sen kom ju då natten, och de puckonen som slog ungarna pratade ashögt hela tiden och gav ungarna mer o mer socker. Tydligen fick dom igång luftkonditioneringen ordentligt under natten också och vi hade våra tjocktröjor nerstoppade så vi höll på att frysa ihjäl i ca 4 timmar innan man fick gå av tåget. Folk låg o sov på tidningar på golven eftersom det var fullt överallt. Det var verkligen en helt jädra galen tågresa och vi fick knappt sova en blund!
Så när vi äntligen kom fram till hostlet kl 7 på morgonen får vi vetaatt rummen ine är lediga förän kl 12. Vi köpte oss lite frukost på hostlet och la oss sedan i varsin
soffa, i sofforna brevid låg de tre killarna från tåget o sov. När vi fick rummet sov vi två timmar till. Och båda vaknar upp med världens magvärk.
Men härligt att behöva springa på toan, ja ni fattar.. Så hr verkligen varit helt slut idag och äntligen börjar magen lugna ner sig lite på oss båda.
vi misstänker att det var plommen vi åt på tåget som orsakade detta, så dom är nu kastade och ersättes med vätskeersätning!

och ett tips för er som ska åka till Kina, färga håret innan ni drar om ni är blondiner. Detta är verkligen inte roligt alltså. Vi misstänker att kineser inte fått samma uppfostran som oss, att det är fult att peka o stirra för att någon är annorlunda. Vi trodde verkligen inte att det skulle vara så här jobbigt och irriterande som detta har varit, Men hoppas på att det blir bättre under resan, för vi kommer inte stå ut med detta i 5 månader till, så vi kanske kommer hem som svarthåriga!!

tågstationen i Peking

Natta extraknäcker som frisör

Hostlet i Xian

emma lite trött vid frukosten efter tågresan

Natta bloggar

Nu ska vi duscha och göra oss iordning lite här så får vi se vd som händer ikväll,

blir det utgång ska vi verkligen försöka ta lite kort denna gång!

Peking dag 3,4 och 5.

Andra dagen o Peking gick vi runt själva. Vi startade med att gå på Panjiayan marknaden. Efter det köpte vi tågbiljetter till Xian, ska ta 14 timmar men kostade
bara 158 kr! Något att tänka på när man ska köpa tågbiljetter eller gå på museeum osv är att ha med sig pass eller kopia på passet! Vi hade nämligen inte med oss pass
och stod i kö jättelänge, som tur var hade vi med oss kopior i ryggsäcken så vi fick köpt biljetterna iallafall!

Vi strosade runt i solen hela dagen och hann med bla Hutonger(Gamla stan), Beihaisjön, shoppinggatan. Vi käkade mat för ca 14 kr både till lunch och middag.
Det är lite svårt att veta vad man beställer när man tar det från gatuköken. Men vi tycker det är mycket godare än på de "dyrare" resturangerna.
Kvällen avslutades med en utgång. Drack lite vin på rummet och gick sedan till bargatan. Vi dansade och sedan träffade vi på några norrmän, såklart.
Var en mycket trevlig kväll, tog cykeltaxi hem vid 5 tiden så vi var något döda dagen efter när vi skulle på guidadtur halv 8!
Vi lyckades försova oss och fick springa ner till bilen som väntade på oss och skulle ta oss till Förbjudna staden, Himmelens tempel, Sommarpalatset.
Vi fick även se ett pärlmuseeum och hur man gör silkes tyger.

Som tur var blev vi klara ganska tidigt och vi både somna direkt när vi kom hem och sov resten av natten.

Sista heldagen i peking gick vi på The Military Mueseum of Chinese People´s Revolution. Vi unnade oss också en helkropps massage med olja.
Var både skönt och smärtsamt och man var helt öm i kroppen efteråt. Självklart fick vi ju två killar som skulle massera oss och vi fattade inte hur mycket kläder vi
skulle ta av oss så dom stod mest o fnittrade först, tills det kom en tjej som kunde lite engelska och förklarade för oss.

Vi avslutade iallafall kvällen med en utgång där vi träffade ett gäng tyskar som bjöd på precis allting.

Så visade det sig att de alla jobbade för fotbollsklubben Schalke 04. Någon var någon form av tränare om vi fattade rätt och två jobbade som jounalister som följde klubben och skrev i deras klubbtidning eller något sånt,

Ganska coolt och jävlar vilket hotell de bodde på! på vägen hem skulle vi ta nattkäk och dom bodde precis brevid där vi bodde så vi skulle bara gå in i lodbyn för att få hjälp att fixa taxi, och det vardetstörst hotellet jag sett.

När de skulle leta upp vårat hotell frågade han som jobbade där hur många stjärnor vårat hotell hade. Vi kollade på varann och Natta svarade 1 och 1halv.. Men vi fick en txi hem för 10 kr ivartfall och kom hem runt 5 på morgonen igen. Då visste vi inte ännu vilken mardrömstågresa som väntade oss..

marknaden

svalkar sig lite i solen

jurgen ville smaka vin!

Summerpalace

Silkefabriken

Förbjudnastaden

Rio o Aldo som var med ända sedan campen i mongoliet ville såklart vara med på bild! Sötisar

Eftersom vi var så fula fick vi ta kort på dom istället

Museeum

massagedax!

Peking dag 1 och 2

Första dagen vi kom till peking åkte vi o grabbarna som vi mötte på campet in till "Stan" för att glo i lite butiker. Det som först såg ut som en liten minibutik visade sig vare ca 5 våningar med o princip allt! Från kläder till mobilskal o tusen andra saker.
Vi inskaffade oss en varsin klänning och ett par skor vardera. Man var tvungen att pruta och vi blev riktigt duktiga på det tillslut. Det var bara att gå därifrån så sprang de efter än och drog i en typ tills vi fick varorna till priset vi ville ha. Vi lärde oss efter sista natten i Mongoliet att man inte
känner sig jätte snygg när man går ut i gympadojjer därför behövde vi ett par normala skor.

När vi var ute i Mongoliet så kom det fram en mongol och pratade med
Natta och frågade vart vi var ifrån och vad hon hette, När han skulle säga vad han hette sa han: You can call me Ikea!

Andra dagen i Peking hade vi en heldag guidad tur som startade kl 7.30. Det sjuka var att guiden ringer vårat rum dagen innan och på morgonen
och säger tiden, och att vi dessutom ska infomera de andra. Vilka andra frågade vi typ 10 ggr vilket hon inte svarade på.
Vi visste ju inte ens vilka som skulle med på detta men det verkade inte hon fatta. Så när hon kom på morgonen och ena svenska familjen sa att de inte visste att det var 7.30 blev hon irriterad på oss. Men men.Turen började iallafall vid den kinesiska muren som inte var riktigt som vi tänkt oss.
Efter en timmes bilkörning kom vi fram och herre gud vad brant det var. Efter att ha gått flera 1000 trappsteg tyckte vi att det räckte gott väl! Var sjukt svettigt att gå upp och lite läskitg att gå ner pga branten. Men vi kände oss ändå som värsta kändisarna eftersom ca 6 personer(kineser) Ville att vi skulle ta kort med dom.
Det var allt både tjejer,killar och barn. Och endel "smygfottade" oss också. Kan det va så himla coolt med blondiner??

Efter muren körde vi vidare till ett drakmuseeum med massor av coola stenar som dom gjorde all möjlig konst utav. Det var smycken, Buddha, statyer och "Happiness, Lycky, Family ball". Som vi köpte en varsin av en fin vet sten som hette white jade. Så nu kan våra nuvarande familjer och kommande familjer få lycka!

Minggravarna stod som nästa stop på schemat och det var väldigt intressant. Vi som inte läst på ett dugg om Kina lärde oss hur mycket som helst.
Som ni säkert vet, får man bara ha en barn i familjen. Men förr kunde Kejsarna ha massor av fruar som dom valde genom att se vem som hade minst fötter, minst fötter =snyggast tjej. En av Kejsarna som var begravde där hade 100 barn! För män gällde det tydligen inte att tänka på överbefolkning! Och om han dog och inte hade lyckats befrukta kvinnorna. Förgiftades kvinnorna så dom kunde begravas tillsammans med kejsaren.
Härlig kvinnosyn de hade i kina,eller vad tycker ni?

När vi hade fått i oss en stor bit mat fick vi åka och lära oss lite om människokroppen från kinas synvinkel och "föreläsningen" avslutades med fotbad och fotmassage.
vet inte om man kan kalla det så mycket till massage men helt okej var det iallafall.
Vi avslutade dagen med att åka till d.r tea där vi fick smaka olika sorters tea och fick lära oss vilket tea som var bra till vad.
Hade ingen aning om att tea hjälpte mot så mycket ;)

Vi hade tänkte att inviga våra nya klänningar för en utekväll men regnet vräkte ner. Började redan när vi åkte från muren och fortsatte sedan resten av dagen.
bara när vi sprang de få metrerna från resturangen till vårat hotell blev vi blöta ända in till underkläderna.
Så vi beslöt att filmkväll och i sängen tidigt får det bli istället så vi skulle orka med marknaden dagen därpå istället.

vårat hotellrum

detta var frukosten vi fick, smakade verkligen skit, degklumpar och diskvatten ungefär..

Jurgen vid muren!

inne på drakmuseet

mingravarna

lunch

så här mycket mat var kvar när vi hade ätit klart!

Mongoliet Camp och Ulaan baator

Vi åkte alltså tåget till Mongoliet och det var ganska mycket väntan.
Först fick vi vänta 5 timmar vid ryska gränsen sedan 2 timmar vid Mongoliska gränsen för att de skulle checka vårt visum och baggage.
Tåget var inte lika frächt denna gång utan "hytten" var betydligt mindre och inget elutag
fanns i hytten heller. Men efter lite väntan var vi äntligen framme i Ulan bator där vi blev upphämtadeav en söt liten
mongol som tog oss den 6 timmar långa bilresan med massa svenskar till Campen.

När vi först kom dit var det reng och oska så vi tog det mest lugnt inne i tältet och
blev bjudna på både 3 rätters lunch och 3 rätters middag. Det var mycket för oss
som levet på frukt o riskakor de senaste dagarna!
I vårat rum tände de även en öppen eld så det var hur mysigt som helst att ligga och lyssna på
regnet som smattrade och elden som sprakade.

Dagen efter hade vi bokat in oss på 4 timmars ridning, vi funderade på att ta en heldag på 7 timmar
men är sjukt glada så här i efterhand att vi inte gjorde det! Träningsvärken o smärtan i rumpan
är inte att leka med så här efteråt!

Men det var iallafall hur underbart som helst att rida mongolisk häst ute i det vilda. Vi red upp på kullar och genom
vatten. Och den lilla ridtjejen inom mig blev överlycklig över att få galopera fritt över ängarna.
Naturen i mongoliet är helt fantastiskt att man knappt tror att det är äkta.
Och vädret gick inte att klaga på heller, perfekt väder för ridning och efter lunchen och lite vila
skulle vi vidare och padla i bäcken. Då kom även solen fram och vi fick vandra i ca 2 timmar för att sedan
njutan av ca 40 min paddling i vattnet.
Det värsta med campet var iallafall flugorna! Det var rena rama invationen, och dom skulle självklart anfalla
ansiktet, Satt man still så var det ungefär tusen flugor på en. Sjukt äkligt och irreterande!

Emmas resekompisar?

upphämtade med skylt på tågstationen

vår fina buss vi fick åka med

bästa vägarna här under regnsäsongen!

"pack-jak"

vårat hem i två nätter

vårat lilla tält inneifrån

Matsalen, alla tält hade "takfönster"

trerätters till lunch o middag, mycket lyxigare än vad vi hade väntat oss!

romantisk middag

Emma tänder brasa i vårat tält!

Emma lite trött!

Vår egna lilla cowboy

Natta med sin Polly

trots stekande sol var man tvungen att sitta sähär pga alla jädra flugor!!

soluppgång fick vi se eftersom vi satte klockan 2 timmar förtidigt!

toan

Jurgen tyckte om sitt hem på Campen

en religös liten lyckogrej där man offrar olika saker. dessutom ska man gå tre varv runt den så får man tur!

Ulaan Baator:
Vi kom till huvudstaden den 18e efter 5 timmars körning och över 1 timmes kö när vi kom in till Ulaan Baator.
Så vi tog först en efterlängtad dusch sedan satte vi iväg för att utforska staden.
Även här är det väldigt mycket fattig hus, och när Emma skulle fota en liten marknad kom en gammal
gubbe och försökte knycka mobilen direkt från handen på henne. Han var nog världens sämsta ficktjuv!!
Vi hade blivit varnade för ficktjuvar så vi tog det säkra före det osäkra och hade våra magväskor
och lås på ryggsäcken och såklart kom vi tillbaka till hotellet med alla saker kvar!

vårat hotellrum

drinktime

typiskt mongolisk maträtt, innuti kan det vara både kött eller grönsaker

marknaden där gubben försökte knycka emmas mobil

Vi titta på bla gandantegchinlen Hiid som är ett fint tempel med massa munkar osv

Och så såg vi Suhbaatar square där även det mongoliska stadshus finns.

Olkhonön i Bajkalsjön

Vi blev upphämtade vid lägenheten av en liten minibuss som skulle ta oss den 6 tinmmar långa resan till Olkhon och villken resa det blev sen! Som vi berättat tidigar kör ryssarna som idioter, och vår chafför var inget undantag!

Vad sägs som omköring vid kurvor, korsningar med heldragen linje? Eller idioten som skulle köra om oss på insdan så vi var tvugna att köra ut på fel sida av vägen. På dessa guppiga vägar springer det dessutom runt kor överallt som går lite hur de själva vill, men det gör ju inget tyckte våran chafför och körde med gasen i botten hela tiden.

Ska väl också berätta att han lyckadas få punka på bilen, men det ordna han upp ganska snart tackvare att han hade ett extra hjul med sig.Tänk dig att vi åker i en gammal minibuss som inte har några stötdämpare så vi flyger omkring och såklart är bussen full. Vägarna var inte alltid asfalterade och en gång trodde vi hela bilen skulle välta.
Dock var det bara vi som satt med säkerhetsbälte på oss, det var två småbarn som satt i föräldrarnas knä, ingen av dom hade bälte på sig! Vi var 15 pers totalt i den lilla minibussen.

Alla var såklart ryssar och ingen prata engelska, men de äldsta började dricka strax efter bussen började rulla.
Och då var det inte enbart ett glas vin utan starksprit direkt! Shot efter shot, tror de sänkte ca 3 stor flaskor
fort som tusan, och den tjockaste gubben blev dyngrak. Han pratade konstant i 6 timmar, var inget vanligt tonläge utan han satt o skrek fast hans vännner satt några cm ifrån honom. Etttag började han sjunga också.
De små pauserna vi hade kunde han inte ens gå rakt. Gissa om vi höll på att få panik på gubbjäkeln!!

Vi stannade på ett ställe, Emma tänkte gå på toa men ångrade sig så fort hon såg dom.
Det var bara ett hål i marken och det stank som jag vet inte vad. Och resultatet av att tjejer står o pissar
är såkalrt att det var kiss precis överallt!

Vi satt och skrek vissa ggr och var livrädda under bilturen, medans alla andra var hur lugna som helst. de skrattade till och med åt oss. Men även denna helvetes tur överlevde vi och när vi äntligen kom fram till Olkhon var det verkligen värt allting!

Denna plats var hur fin och underbar som helst. Stället vi bodde på¨hette Nikita homestead där all mat ingår och vårat rum var ett stort rum med två dubbelsängar, dusch och toalett (en riktigt toalett!!) Ön var helt fanastisk. Underbar natur, lugnt och frisk luft.
Vi bor som i en liten by av trähus som är otroligt mysigt. Detta ställe rekomenderar vi starkt! Åk dit dock under sommarmånaderna för annars blir det väldigt kallt och blåsigt där. Sedan vi kom hit har vi vandrat omkring och kollat på den underbara utsikten. Vi satte oss på en klippa vid havet och bara njöt!
Efter middagen gick vi tillbaka för att se på solnedgången och kvällen avslutades vid "hotellets" bar med en öl och en drink.

bussen vi åkte med

tagen från bilen

äklig gräshoppa

som sagt korna vandrade runt fritt

här står Natta o hänger vid ett break

söt liten vovve som sprang omkring

framme vid färgan som skulle ta oss till ön

vårt rum med öppen spis

huset vi bodde i

Emma vid den lilla byn

hostelet

Maten vi fick, fisken var till varje måltid förutom frukost. Tydligen en känd fisk på ön.

Dag 2:

Vi åkte för endast 660 rubel (165kr) med på en tur med "pansarbil" runt ön för att utforska lite mer. Denna gång kom vi i en grupp med bara turister så vi äntligen fick prata lite med folk, en var även svensk. Så vi åkte runt på ön på dom värsta vägrna ni kan tänka er, var som att åka karusell och balder på liseberg var inget emot denna åktur kan vi lova!
Vi fick se mssor av vackra ställen men vi får låta bilderna bevisa hur fint det var. Tyvärr kan det ju inte riktigt att fånga den vackra utsikten på bild men vi gjorde så gott vi kunde. Vi åkte runt från kl 10-17 och lunch blev en fisksoppa chaffören gjorde över öppen eld.

När vi väl kom tillbaka var vi totalt slut, det var riktigt branta backar vi fick vandra runt på och klättra på klippor, och man kunde ju inte direkt vila i bilen där man fick sitta och hålla i sig för att inte flyga runt som en vante.

Men vi beslöt oss iallafall för att bada, sagt som gjort, ett dopp i Bajkal sjön som är världens djupaste sjö på över 1000 km djup.
Var riktigt uppfriskande! På vägen tillbaka till hostlet mötte vi på Nadja o Nakita, ett ryskt par som vi delade buss
med hit från Irkurst. Dom var hur söta som helst. Så vi fick åka med deras fyrhjuling. Nikita fick köra och tog med upp till ett ställe med utsikt över hela stranden. Dom kan väldigt dålig engelska så när jag försökte förklara att vi kom från Sverige satt han och funderade jätte länge, till slut brister han ut med: Ibrahomvic! Såklart, då förstod vi varann igen.

Efter en dusch o lite mat träffade vi på massa med fler turister så det blev att ta några öl vid baren och snacka massa skit, Alla varså otroligt trevliga och va skönt att sitta där helt oordninggjorda och bara ta det lugnt.

Blev dock en väldigt sen kväll när vi satt med en från frankrike och en från tyskland och prata ända fram till kl 4.

Så det var två väldigt trötta brudar som gick upp vid 7.30 för attta bussen tillbaka till Irskuskt.

gruppen

detta är en religös lycko grej, så i la en slant där vi också.

Alla förutom Natta blev trötta efter middagen!

En galen och uttråkad tjur som sprang runt som en vilde

inte varje dag en tjur springer omkring på stranden

lite guppig biltur

härliga vägar!

Jurgen tog ett litet break.

Emma badar

Natta badar

och jurgen badar

växling av pengar

livemusik bjöds det på under kvällen också.

försöker döda flygfän som kommit in!

Tack för oss för denna gång. Nu ska vi snart åka transibiriska mot Mongoliet så kommer inte ha internet på ett bra tag igen. I Mongoliet ska vi ut på camp o bo med mongoler i deras tält, rida mm. :)

Irkutsk

Vi tog taxi från tåget eftersm vi inte hade en aning om vart vi bodde eller hur vi skulle ta oss dit.

Vi valde bort en taxi chafför som inte kunde engelska, och en som var alldeles för sliskig.
Och snacka om att vi var rädda när vi skulle åka taxi, dom kör verkligen som idioter här!
Dessutom kan man lika görna ha ratten på höger som på vänster sida i detta land tydligen.
Vi satt på oss säkerhetsbältet i panik och bad till gud några ggr, vem kommer lixom på att man ska backa runt ett hörn i rusningstrafik???

aja, vi överlevede iallafall och fick bo hos en snäll dam med hennes dotter hund och katt. Efter att ha fått sovit någon timme var det absolut skönaste att få duscha igen! Vi räknade ut att vi inte duschat på 5 dagar och tvättat håret på 6 dagar! Det var nog den skönaste duschen vi någonsin tagit!!
Lägenheten är väldigt gammaldags och huset är väl inget vidare, vi skulle väl säga normalstandard efter att ha vandrat runt i irkutsk.

Stan var faktiskt inte alls mycket att ha, inga direkt sevärdigheter och så många hus som ser helt
fallfärdiga ut, Hade faktiskt ingen aning om att ryssland är ett så pass fattigt land som det ser ut här.
Men vi gick iallafall en runda, satt i parken i chilla
och slog oss ner på först en engelsk resturang, sedan en italiens resturang där vi åt sushi(!?!?)
Allt är faktiskt väldigt billigt här i Ryssland, du delar allt på fyra så får du hur mycket det är värt på svenska.
Så vi åt en lyxig måltid, dock ganska små portioner, men det räckte för oss på en jätte fin resturang.
Med cola att dricka till gick kalaset på ca 60 kr. Inte alls illa helt enkelt.
Efter en dag med mat och promenad begav vi oss hemmåt igen.

Vi står vid ett övergångställe och väntar när det står
två polisbilar vid ett rödljus brevid varann. När det slår om till grönt börjar det börna och rejsan medans de
kollar på varann och skrattar, sånt poliserna sysslar med hemma med när vi inte ser eller?
På tal om poliser, som sagt då när vi var på väg hem råkade vi gå lite fel, och kom in på någon typ av återvändsgränd,
När vi ska kika runt hörnet kommer någonslags polis ut o ser arg ut och säger något på ryska till oss.
Vi ler lite och säger snabbt oj, detta var visst fel väg. När han märkte att vi var turister log han bara tillbaka till
oss och gick o satte sig i sitt bås igen. Något skrajja såg vi till att vi tog rätt väg tillbaka!

Emma i vårat rum

rummet

Emma vandrar

En glad Emma på den engelska resturangen

Natta var också glad för att få lite mat

Emma posar igen

likaså Natta

marknad

museum

Jurgen ville gunga lite, och självklart fick han det

något slitna bussar

en fin liten park

Detta var huset vi bodde i, där den lilla damen står var ingången,

Hur vi fick boende hemma hos en ryskfamilj där frukost ingår är ganska enkelt. Vi bokade allt med Transibiriska genom ett företag som heter Iventus. Vi skrev bara vad vi ville göra, hur många nätter vi ev ville stanna, och sa att vi ville ha allt så billigt som möjligt. Så då ordna dom upp en resplan åt oss som var precis som vi hade tänkt oss, dom bokar boende, biljetter, fixar visum o allting för ca 3 veckor. Det ända vi ordna själva var flyget till moskva och en övernattning där eftersom vi ville ha gott om tid på oss. Jag tror allt gick på ungefär 15.000 kr.

Ohc då ingår det mat på väldigt många av ställerna vi ska stanna på. Så allt var alltså bokar och planerat ända fram till Peking.
Därifrån får vi alltså fia resten själva, vilket är otrolitg kul det med. Men kan vara skönt att starta med lite planering! Priset varierar ju självklart på hur man vill ha resan.

Pussar o Kramar från Emma o Natta

Transibiriska

Vi bodde i en liten "hytt" men fyra bäddar och delade med en rysk mor och hennes son.                                     Ingen av dom kunde engelska,

vi blev ganska nöjda med att dela med dom , istället för två ryska karlar. Känns lite konstigt bara att vi inte
pratatde med dom alls. Men det är ju inte mycket att göra åt. Vi smilade lite åt varann imellan åt och använde lite kroppspråk.
Vi blev förvarande om att det skulle vara sjukt varmt på tåget och massa fulla soldater från två vi träffade på hostlet,
Så vi hade väntat oss det värsta. Tack gud fick vi nog ett mycket bättre tåg, här är det aircondition, och inga fulla människor
så vi kan sova gott på natten. Det blir som en liten vagga när tåget åker.
Tiden på tåget flöt på bra, vi sov, sorterade bilder och läste så det blev inte alls speciellt långtråkigt.

Vi överlevde 4 nätter utan problem. Dock missade vi en natts sömn pga tidskillnaden
när vi kom till Irkutsk. Det var fem timmar som skillde från Moskva.

"Hallen" i vår vagn.

Emma i våran hytt

Nattas Middag under hela tågtrippen

Emmas middag, så vi levde på sallad, nudlar, vatten, tee, riskakor, torkad korv o frukt, funkade utmärkt

Så här glad var jag över nudlarna

Emma var helnöjd

här sitter Natta i sin säng

vår "hytt"

tåget

Natta vid tåget

Emma vid tåget

Jurgen glider runt på transibiriska

solnedgång från tåget

på de felsta stoppen står det försäljare o säljar allt möjligt i matväg.

Ha det bäst Hälsningar från oss

starten!!

Nu har vi alltså landat i Moskva. Resan gick bra trots att vi flög med ett ryskt bolag!
Sen var det ju en "liten" bussresa från flygplasten. Så det tog längre tid att ta sig från flygplatsen
in till Moskva pga trafiken, än vad det tog att åka från Sverige till Ryssland.

Sen var det galet varmt och massa folk dessutom, men billigt det var det iallafall!
Att vi dessutom hitta fram var ett mirakel då ingen pratar engelska och allt står på ryska.
Vi hade en liten karta över t-banan och vilken hållplats vi skulle gå av på,
men såklart heter ju inte ställerna samma sak på ryska som på engelska.
Men vi klarade att hitta fram till Napoleon Hostel i centrala Moskva utan att gå vilse, med hjälp av lite teckenspråk.

På storgatorna i Moskva är det väldigt fint med fina byggnader osv, men hamnar man på bakgatorna
ser det ut som en helt annan stad men skräp överallt, förfallna hus, stängsel och klotter.
Så helt plötsligt dyker det upp massor av fina kyrkor och precis brevid är det helt skabbigt område.

Bilder kommer tyvärr in senare då internet är alldeles för segt för att ladda upp.
Men nu vet ni iallafall att vi lever och har det bra, fast vi är otroligt trötta och så redan gå och lägga oss,
just nu ligger vi två timmar före Sverige i tiden också så ni vet det.

Tyvärr blir det alltså inget bloggande på ett tag eftersom vi ska åka tåg i 4 dagar från och med imorrn natt.

vi var vrålhungriga eftersom vi inte ätit på ca 12 timmar, det första vi hitta var sushi, perfekt!

så här glad blev Natta över att få mat!

en av alla fina kyrkor

turist javisst!

så här snygga var vi

ännu en kyrka

en liten gränd

så kan man också se ut

en fin liten staty

den nya moderna polisbilen!

starbucks såklart

ännu en klyrka med alla tusen ledningar framför

vi har sett sjukt många bröllop, detta satt på taken på alla bilar.

väldigt fin bakgata...

lite annorlunda gatumusik

gågatan

Emma posar

Natta också såklart

dom coola och populära bilarna här borta

finlandia och svenska sugrör

militärer fick vi se också när vi gick vilse

vandrar i parken
Emma vid den fina kyrkan

Jurgen das Party duck har nu blivit travel duck!

Natta på hostelet.

Den 7e var vi i Moskva och vandrade runt hela dagen.
Blev riktig sightsing där vi hann med massor av sevärdigheter.
Ingen utav oss blev egentligen riktigt förtjust i Moskva, är inget fel på staden i sig men det blev inte en av
våra favorit städer.
Vi lyckades faktiskt gå vilse också, vi var på rätt väg, men så blev vi lite osäkra
och såklart ville flera stycken hjälpa oss, på ryska. Vilket var kul!
De sa alla möjliga håll vi skulle gå åt eller att vi skulle ta en taxi. Tillslut gick vi tillbaka
och såklart så hade vi ju varit på rättväg från början. Det var samma sak på resturangen ingen kunde engelska
men alla är ändå väldigt trevliga, vi pratar engelska och dom "svarar" på ryska. Men på något konstigt sätt
förstår vi varann ändå.

Det svåra var när vi skulle försöka ta oss till rätt tågstation senare på kvällen eftersom ingen
pratar engelska, alla är väldigt hjälpsamma men det hjälper ju inte oss så mycket eftersom vi inte
förstår ett skvatt av vad de säger. men tillslut träffa vi en underlig karl som kunde någelunda eneglska
som förklarade vad det stod på tavlan så vi visste vad vi skulle hålla koll på. var och när tåget skulle avgå.

Efter lite över 2 timmars väntan kom äntligen tåget och vi kunde stiga på.

Sköt om er alla där hemma / Natta o Emma

nu är det dax!!

Fixade ett tidinstället inlägg här åt er.
För nu sitter vi nämligen på flyget till Moskva där vi blir till imorrn natt.
Då tar vi tåget vidare ut i världen :)

Kommer bli en fantastisk resa, och vi har väntat lääänge på att få åka, så äntligen :)
Vi kommer sitta på tåget i fyra dagar (utan dusch!!!!) så kommer inte bli något bloggande på ett tag.
Men så fort vi får tag i internet igen lovar jag att vi kommer skriva och berätta om alla äventyr!

bowling

Som ett litet avslut med mina fina vänner Adam Denna Kimmy o Fanny så beslutade
vi att vi skulle ta en omgång i bowling.

Adam posar med klotet

haha Denna och jag

Kimmy står o hänger

mästerbowlaren Denna!

skulle bara visa att jag fick 2 strike på rad!

redo för att bowla

Fanny som kom in i ett flyt i slutet o slog strike efter strike!

Tack för en jätte fin sistakväll här i Norrpan mina fina!
Kommer sakna er alla så oerhört mycket ska ni veta. ♥
Nu ska jag bara vara hemma o mysa med familjen innan jag åker:)

Fika

Igår åkte jag och Jonna över till Linköping för att hälsa på hemma hos Mellut.
Har aldrig varit hemma hos henne förut och hon bode superfint.
Vi slog ihjäl några timmar med god fika och massa härligt skitsnack ♥
Har verkligen saknat er mina fina tjejer.

Vi fick supergod ananaspaj!

Mackor fick vi också

Jag o min fina Jonna

Sötis Mellen

Paj och glass
Jonna ser busig ut !

Efter Linköping styrde vi bilen tillbaka till Norrköping där Fanny o co redan satt och väntade på oss.

jonna tar kort
tokFanny

Fanny ja Mellen Jonna

Mellut

Matte och Danne

Kvällen avslutades på Hugo men mycket dans :)
Tack tjejer för en fin eftermiddag/kväll.

resan!

Nu är allt inför resan i princip klart.
Kan inte förstå att vi äntligen ska åka, vi satt och planerade denna resa
redan i usa för ca 2 år sedan, och nu är det alltså dax!

Jag och Emma ska alltså ut o backpacka i 6 månader och vi startar på fredag då vi tar flyget till Moskva.
Där tar vi transsibiriska vidare mot Mongoliet, sen vidare till Kina.

Länder som vi också ska besöka är bla: Laos, Kambodja,  Vietnam, Thailand, Malaysia, Bali, Australien och Nya Zeeland :)

Kan inte fatta att vi åker snart, kommer bli helt otroligt!
Så denna blogg kommer i 6 månader framöver bli en reseblogg där både jag och Emma kommer skriva så mycket vi hinner och kan :)

familjemiddag

I förrgår var det familjemiddag här hemma som ett litet farväl innan jag drar.

såklart blev det glass

med jordgubbar

jag o bror blev jätteglada!

lilla mamma

systeryster

mums

ninjo blev trött, sötis!

Konsert

Nu kommer bilderna från Postgirobygget och Kent i lördags!
Var verkligen underbart bra, som vanligt när Kent är på scen :)
Ovanför Postgirobygget!

Postgirbygget, det är ungefär som norska gyllenetider, väldig norsk-sommar musik!

Lite middag mellan spelningarna :)

haha, ja så kan man oxå se ut.

Hasse Mange tyckte bättre om att lyssna på Robin Hood musik på mobilen än musiken på baren.

Sen kom äntligen kent upp på scen! :D

Jocke Berg ♥

Så här glada var vi!

Tack för en fantastisk kväll baby!

miss you.

Så var man hemma i Norrpan igen biler från koserten kommer senare
(Som btw var hur bra som helst!)

Men ska jag vara ärlig så känns det inte alls bra att vara hemma igen.
Fick ju säga hej då till baby, som åker till USA några dagar efter att jag drar
och blir borta ett helt år. :( Känns så konstigt att inte träffas på så länge
och kunna höras varje dag, det suger faktiskt, ordentligt!!
Går inte att beskriva hur jobbigt detta är just nu, men vi har ju vetat detta länge,
men tydligen hjälper det inte att vara förbredd..

g

Kommer verkligen sakna dig massor, men hoppas du får en underbar upplevelse i USA♥

Här får ni följa mitt liv som utbytesstudent i Gent. I vanliga fall studerar jag MKV i Jönköping. Längre tillbaka finner ni mina andra äventyr på resande fot runt om i världen.